برو به محتوای اصلی منوی اصلی را باز کن
مقاله‌ :

روحانی‌سنج به روز شد!

RouhaniMeter-Promise-Update

هم‌زمان با سوگند حسن روحانی در مجلس و تمام شدن مقدمات قانونی دور دوم ریاست جمهوری او، فصل دوم روحانی‌سنج نیز آغاز به کار می‌کند. فصلی نو که از امروز با رونمایی از ۲۶ وعده جدید شروع شده و تا پایان دولت دوازدهم ادامه پیدا می‌کند. هر ۲۶ وعده‌ با وسواس از لابه‌لای برنامه‌های انتخاباتی بیرون کشیده شده و مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند و همه پس از طی مقدماتی تبدیل به وعده‌های قطعی قابل اندازه‌گیری تبدیل شده‌اند.

چهار سال پیش هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت یازدهم، روحانی‌سنج کارش را با رونمایی از ۴۶ وعده انتخاباتی آغاز کرد. تعداد این وعده‌ها بعد از ارائه برنامه وزاری پیشنهادی به مجلس و با وعده‌های ۱۰۰ روز نخست رییس جمهوری، به ۷۴ وعده رسید که همه از قول و قرارهای روحانی و دولت‌مردانش با مردم در کارزار انتخاباتی سال ۱۳۹۲ و روزهای نخست آغاز کار دولت یازدهم برگرفته بودند.  

روحانی‌سنج تمام این چهار سال مشغول دیده‌بانی اخبار و گزارش‌ها و آمار و اطلاعاتی بود که به وعده‌های ثبت‌شده مربوط می‌شدند؛ اطلاعات مهمی که مبنای اصلی نگارش گزارش‌های ارزیابی بودند؛ گزارش‌هایی که تمام هم و غم‌مان بود که مستدل، دقیق و منصفانه  و مستقل از هر گرایش سیاسی و مستقل از فضا و جو سیاسی حاکم بر فضای عمومی جامعه ایران نوشته شوند؛ تلاش کردیم تا ارزیابی‌های‌مان مستقل از ارزش‌گذاری‌های مرسوم باشند. از قضاوت درباره کیفیت عملکرد دولت پرهیز کردیم، و وعده‌ها را صرف وعده‌ بودن‌شان زیر ذره‌بین قرار دادیم؛ وعده‌هایی که هر کدام می‌توانستند و می‌توانند در نظام‌های مختلف ارزش‌گذاری، خوب، بد، مفید یا مضر ارزیابی شوند.

در تمام این چهار سال سعی کردیم دقیق، مستقل و منصف باشیم و در دور تازه نیز، همین رویه را با وسواس بیشتری ادامه خواهیم داد.

چهار سال پیش روحانی‌سنج در ابتدای کار پدیده‌ای نو و جذاب در فضای رسانه‌ای ایران بود و هنوز هم این تازگی و جذابیت -چنانکه ذات پدیده‌های نوظهور رسانه‌ای است- ادامه دارد. با این همه ما هم مثل همه مخاطبان، چهار سال بزرگ‌تر و با تجربه‌تر شده‌ایم.

طی این سال‌ها کار و دانش فکت‌چکینگ تغییرات و پیشرفت‌های زیادی داشته است و هم در عرصه عمومی و هم در حوزه‌های تخصصی دستاوردهای زیادی به دست آمده است. امروز واژه‌هایی مثل وعده‌سنجی و درستی‌سنجی وارد ادبیات عمومی رسانه‌ای در همه جهان شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است. در حوزه تخصصی نیز تجربه‌های زیادی هم در زمینه روش‌سناختی و تدوین مبانی تئوریک این کار انجام شده که هم فرم و هم محتوای این کار را تحت تاثیر قرار داده است. ما هم در این میان -در حد و اندازه‌های یک تجربه نوی ایرانی- در میانه میدان این تحولات قرار داریم؛ و در میانه این میدان، به همراهی و همکاری شما سخت نیازمندیم.

ما را دنبال کنید، به دقت و با وسواس وعده‌ها و گزارش‌های‌مان را بخوانید، نقدمان کنید، پیشنهاد دهید؛ پیشنهاد وعده‌های جدید، پیشنهاد تعیین وضعیت… خلاصه با ما در تماس باشید.

فصل دوم روحانی‌سنج تازه آغاز شده است. منتظر قسمت‌های جذاب و هیجان‌انگیزی باشید.

مشارکت کنید

آیا به نظر شما وضعیت وعده‌ای باید تغییر کند؟

اگر فکر می‌کنید وعده‌ای احتیاج به به‌روزرسانی یا تغییر وضعیت دارد می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

متاسفانه این فرم احتیاج به یک مرورگر مجهز به JavaScript به‌روز شده دارد.