برو به محتوای اصلی منوی اصلی را باز کن
مقاله‌ :

گزارش اجرایی «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز هشتم دولت یازدهم

اینفوگرافیک ده روز هشتم

رییس جمهور روحانی هشتادمین روز ریاست جمهوری خود را پشت سر گذاشت و در این ده روز هیچیک از وعده های دکتر حسن روحانی محقق نشد ولی گام های مثبت و سازنده ای در خصوص برخی از وعده ها برداشته شده که شاید بتواند در آینده رهگشای محقق شدن آنها شود.

در ده روز گذشته بیشترین اخبار مربوط به حوزه ریاست جمهوری، خبر کنفرانس 5+1 ژنو و توافق ایران و بریتانیا برای تعیین کاردار غیر مقیم در پایتخت های دو کشور در حوزه سیاست خارجی و بحث یارانه ها در حوزه اقتصاد بوده ولی در کنار آن خبرهای دیگری نیز در دو حوزۀ سیاست داخلی و فرهنگی وجود داشت که تا حدودی می توان آنها را در جهت زمینه سازی تحقق وعده ها مهم دانست.

یک: کنفرانس 5+1 ژنو

مرکز ثقل وعده های ریاست جمهوری در انتخابات، حل پرونده هسته ای و رفع تحریم ها بود. در همین راستا جدیدترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ده روز هفتم ریاست جمهوری دکتر روحانی در ژنو برگزار شد. در حالیکه طرف‌های شرکت‌کننده در مجموع، این دور مذاکرات را در مقایسه با گذشته، مثبت و مفیدتر توصیف کرده‌اند. خانم اشتون و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این مذاکرات را “اساسی و با نگاه به آینده” توصیف کرده‌اند. این دو در پایان مذاکرات بیانیه مشترکی صادر کردند. انتشار چنین بیانیه مشترکی در زنجیره مذاکرات هسته‌ای ایران در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

دولت آمریکا از طرح پیشنهادی ایران برای حل مساله هسته‌ای استقبال کرده و برخی مقامات ایرانی خواستار واکنش مساعد غرب به این پیشنهاد شده است.

اکثر مقامات و رسانه‌های دولتی ایران نیز نشست ژنو را مفید توصیف کرده و گفته‌اند که حل و فصل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و رفع تحریم‌های خارجی علیه ایران دور از دسترس نیست. آنان خواستار واکنش مساعد طرف مقابل شده‌اند.

اگرچه طرف‌های مذاکره در اجلاس اخیر ژنو تاکید داشته‌اند که پیشنهاد مطرح شده از سوی ایران را محرمانه نگاه خواهند داشت، اما برخی خبرگزاری‌ها جزئیاتی را از این پیشنهاد منتشر کرده‌اند که از جمله شامل ابراز آمادگی ایران به اجرای پروتکل الحاقی به منظور رفع نگرانی بین‌المللی در مورد ماهیت برنامه‌های هسته‌ای این کشور است. در همین ارتباط برخی از نمایندگان مجلس معتقدند تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است.

همچنین عباس عراقچی  معاون وزارت امور خارجه ایران و مذاکره کننده اتمی این کشور گفت که کشورش به دنبال امضای سند با گروه ۱+۵ است. اگر این جدیتی را که ما در مذاکرات ژنو دیدیم، در مذاکرات آتی هم ببینیم، معتقدیم که ظرف شش ماه تا یک سال می‌توانیم مذاکرات را جمع‌بندی کنیم و شاید بتوانیم ظرف سه ماه یا شش ماه به نتایجی درخصوص گام اول برسیم”

دوم: توقف روند فزاینده تحریم ها

در همین ارتباط دکتر روحاني در ابتداي جلسه هيات ضمن تشکر از تلاش‌هاي هيات ديپلماتيک در مذاکرات با کشورهاي 1+5 در ژنو گفت: تحرک ديپلماتيک دولت در تعامل سازنده با جهان، با حمايت و اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين مدت کوتاه، آثار ارزشمندي داشته و روند فزاينده تحريم‌ها را متوقف کرده است.

سوم: آزاد سازی دارایی های ایران از سوی آمریکا

در پی مذاکرات هسته‌ای اخیر نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو، که طرفین آن را “مثبت” خواندند، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که طرحی برای آزادسازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا ارائه شده است. بنا به گفته او در صورت اجرایی شدن این طرح آمریکا دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور را به صورت قسطی به ایران باز خواهد گرداند. به گفته این مقام علت پرداخت این دارایی ها در اقساط به منظور جلوگیری از پیامدهای سیاسی و دیپلماتیک لغو تحریم های بین المللی است.

ولی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: متعاقب پایان مذاکرات ژنو، برخی خبرها در رسانه های غربی و به ویژه رسانه های آمریکایی منتشر شد که می خواهند دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کنند این مطالب گمانه زنی رسانه ای است. مرضیه افخم در نشست خبری در پاسخ به این مساله و نیز سخنان معاون اول رئیس جمهور مبنی بر آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های ایران افزود: این موضوع از هیچ کانال سیاسی و رسمی منتشر نشده است اگر از طریق کانال های سیاسی موضوع منتقل و رسما اعلام شود طبیعی است که پس از دریافت پیشنهاد رسمی، آن را بررسی و اعلام نظر خواهیم کرد.

چهارم: تاکید دولت بر تعامل سازنده با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به خصوص عربستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: دولت یازدهم درباره تعامل سازنده و تقویت ارتباطات با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس تاکید دارد.

افخم درپاسخ به این سئوال که آیا آقای روحانی به عربستان سفر می کند یا خیر گفت : فعلاً سفری در برنامه نیست و چنانچه بحث های آن مطرح شود ممکن است این سفر در برنامه قرار گیرد.

پنجم: مبادله کاردار غیرمقیم میان ایران و بریتانیا

ایران و بریتانیا در حاشیه مذاکرات اتمی ژنو، اعلام کرده بودند که ظرف دو هفته، کاردارهای غیرمقیم خود را معرفی می‌کنند. در همین ارتباط مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران گفت که کاردارهای غیرمقیم ایران و بریتانیا در کشور خود مستقر خواهند بود اما مرتب به محل مأموریت خود رفت و آمد خواهند کرد تا مقدمات بهبود بیشتر روابط را فراهم کنند.

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، مبادله کاردار غیرمقیم عملا به معنای بازگشایی سفارت‌خانه های دو کشور است و این کاردارها هر بار به مدت یک یا دو هفته در محل سفارت‌خانه خود در کشور مقابل مستقر خواهند شد.

او گفت: “از ابتدا به انگلیس اعلام کردیم که شرایط به گونه ای پیش برود که سفارت ایران در لندن بتواند پس از بازگشایی، خدمات کنسولی ارائه دهد تا ایرانیان مقیم انگلیس مشکلی نداشته باشند و مجبور نباشند برای انجام کارهای خود به ایران یا کشورهای همسایه انگلیس سفر کنند”

یک- حذف یارانه‌ها برای سه دهک بالا

محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه منابع مالی لازم برای ادامه پرداخت یارانه به شیوه قبلی وجود نداردگفته که دولت در حال بررسی حذف یارانه اقشار پردرآمد تر جامعه است. او تاکید کرده بود که “اغنیا” نیازی به کمک دولت ندارند. به گفته او طبق قانون مصوب مجلس، برای هدفمند کردن یارانه‌ها “نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود”.

به گفته آقای نوبخت، معمولا در بیست و دوم هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی بین خانوارها توزیع می‌شود.

او گفت: “باید فردا این رقم را واریز کنیم تا پس فردا به دست مردم برسد، اما آخرین آماری که دریافت کردم این است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم تأمین شده و ۱۰۰۰میلیارد تومان کسری وجود دارد.”

دوم: کاهش قیمت دلار

پس از اعلام مثبت بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 از روز شنبه با کاهش نرخ دلار مواجه بودیم. در همین راستا در روزهای گذشته نیز دلار به زیر 3000‌تومان بازگشت. به گزارش آرمان، این اتفاق در حالی روی می‌دهد که وقتی در شهریور ماه سال جاری در پی بهبود روابط ایران و آمریکا دلار به زیر 3000‌تومان رسیده بود، ولی‌ا… سیف، رییس کل بانک مرکزی با اعلام این‌که کف نرخ دلار 3000‌تومان است، دلار را در میانه آن روز به بالای 3000‌تومان بازگرداند. این سخن سیف مخالفت‌های زیادی را در رابطه با دخالت بانک مرکزی در روند قیمت‌گذاری نرخ ارز در برداشت. به گفته برخی از کارشناسان دخالت بانک مرکزی در قیمت‌گذاری دلار، با مسئولیت ذاتی بانک مرکزی در مورد حفظ ارزش پول ملی در مقابل ارزهای جهانی همخوانی نداشت. اما به گفته کارشناسان دولت به سبب این‌ که نرخ دلار را بالای 3000‌تومان در بودجه برنامه‌ریزی کرده بود، مایل است قیمت دلار را کنترل کند. دلار با کاهش 15 تومانی از 3010‌تومان روز یکشنبه به 2995‌تومان در روز گذشته رسید.

فرهنگی-اجتماعی:

یک: ممیزی کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر می رسد در بحث ممیزی کتاب در گذشته شاهد نوعی سختگیری مبنی بر تطبیق قانون در برخی مصادیق موجود بودیم، که این امر اختلافاتی را ایجاد کرده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیشتر سخت گیری هایی در حوزه ممیزی کتاب صورت می گرفته، افزود: در دوره جدید، قانون و ضوابط را جایگزین سلیقه های شخصی در ممیزی کتاب خواهیم کرد.

جنتی افزود: تا زمانیکه نویسندگان و اهالی قلم آثار خود را برای مجوز به ارشاد می سپارند نباید با تنگ نظری به آنها برخورد شود و باید قانون را جایگزین سلیقه های شخصی کنیم.

دو: کتاب‌های توقیف شده، بازبینی می‌شوند

به گزارش ایلنا، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در رابطه با سانسور کتاب گفت: البته ما عنوان سانسور را قبول نداریم زیرا سانسور اسم غیرمحترمانه ممیزی است اما سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد را در حوزه ممیزی بار‌ها اعلام کرده‌ایم و چیز جدیدی به آن افزوده نشده است.

جنتی ضمن بیان این نکته که تاثیر تغییرات به زودی قابل رویت خواهد بود، ادامه داد: کتاب‌هایی که در گذشته به نوعی توقیف شده یا جلوی چاپ آن‌ها گرفته شده بود، بازبینی خواهند شد و مجدداً برایشان تصمیم گیری می‌شود. همچنین ناشرانی که از فعالیت منع شده‌اند، پرونده‌شان دوباره بازبینی می‌شود و اگر با ضوابط دولت جدید مطابق باشند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

زنان

یک: پیشنهاد تشکیل «معاونت راهبردی و نظارت امور زنان»

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان در خصوص پیشنهاد تشکیل «معاونت راهبردی و نظارت امور زنان» گفت: مشخصا بحثی که من همواره داشته‌ام، دارم و پیگیری خواهم کرد با توجه به بیان ماموریتی که به آن رسیدم، معتقدم سازوکار نهادین برای پیشرفت زنان یا متولیان امور زنان این است که آنها وظیفه نظارتی، سیاستگذاری و هماهنگ‌کنندگی را بیشتر برعهده دارند و پیشبرد امور زنان به‌نوعی از این طریق است که متولیان امر بتوانند به‌صورت راهبردی در اجرای برنامه‌های سیاستگذاری‌شده نظارت داشته باشند و خودشان وارد حوزه تصدی‌گری و اجرا نشوند و بنابراین پیشنهاد من تشکیل معاونت راهبردی و نظارت امور زنان است که انشاءالله اگر بتوانيم این را به نتیجه خواهیم رساند ولی اگر نتوانیم هم برنامه‌های ما در این راستا خواهد بود.

 دو: تشکیل وزارت زنان

شهیندخت مولاوردی  همچنین ضمن بیان این که فعلا تشکیل وزارت زنان به تاخیر افتاده اظهار داشت : این موضوع را ایشان (رییس جمهور در زمان انتخابات) مطرح کردند که همزمان شد با طرح ارتقای سطح مرکز امور زنان که آقای احمدی‌نژاد ارایه دادند و فعلا که قرار است در این قالب فعالیت کنیم.

سه: تفکیک جنسیتی

و سهمیه بندی جنسیتی نه به نفع جامعه و نه به نفع دختران و زنان و حتی خانواده هاست.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص تفکیک جنسیتی در برخی مراکز گفت: با توجه به واقعیت‌هایی که الان در جامعه ما حاکم شده است و موج روز افزون دانش آموختگی و فارغ التحصیلی دختران دانشگاهی به نظر می‌رسد بحث تفکیک جنسیتی و سهمیه بندی جنسیتی نه به نفع جامعه و نه به نفع دختران و زنان و حتی خانواده هاست.

 حوزه سیاست داخلی

یک: سرعت اینترنت ۸ برابر می‌شود

محمود واعظی در خصوص افزایش سرعت اینترنت در کشور گفت: متقاضی اینترنت در ایران بسیار بالاست و پهنای باند بین المللی ما محدود است که اکنون حدود 72 گیگابایت بر ثانیه است که باید چند برابر افزایش پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم که در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه رادیویی س یادآور شد: پروژه‌های مختلفی در این خصوص طراحی شده است و با جدیت خواسته مردم دنبال خواهد شد و امید است که به تدریج سرعت اینترنت افزایش یابد و پیش بینی می شود سال آینده سرعت به دو برابر افزایش یابد اما برنامه ما تا پایان چهار سال این است که این رقم به هشت برابر افزایش یابد.

دو: نقد دولت

روحانی در دانشگاه تهران گفت: نقد دانشجويان، همان قدر زيباست که حمايت آنان، مگر نقد حمايت نيست، نقد دولت و دولتمردان نعمت بزرگي است که بايد در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آوريم و بدانيم نقد دلسوزانه و سازنده نه تنها براي دولت بلکه براي کشور مي‌تواند ثمرات بسيار ارزشمندي را به همراه داشته باشد.

سه: عدم تحمل فشارهاي محفلي بر دانشگاه

رییس جمهوری در دانشگاه تهران گفت:  این دولت، فشارهای محفلی را بر دانشگاه ها نخواهد پذیرفت. در دانشگاه اسلامي يک گروه بايد ملامت شوند، و آن کساني هستند که در توليد علم و دانش و فناوري، کاهلي کرده‌اند؛ ما نبايد در روند معيوب نابجاي بازنشستگي زود هنگام اساتيد، گرفتار شويم.

مگر دانشگاهي مي‌تواند به مراتب والاي علمي دست يابد، اما استاد کلاس در بيان عقايد خود آزاد نباشد.

مشارکت کنید

آیا به نظر شما وضعیت وعده‌ای باید تغییر کند؟

اگر فکر می‌کنید وعده‌ای احتیاج به به‌روزرسانی یا تغییر وضعیت دارد می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

متاسفانه این فرم احتیاج به یک مرورگر مجهز به JavaScript به‌روز شده دارد.