برو به محتوای اصلی منوی اصلی را باز کن
مقاله‌ :

گزارش اجرایی «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز هفتم دولت یازدهم

از ریاست جمهوری حسن روحانی هفتاد روز گذشت. در ده روز گذشته اقدامات دولت در حوزه های مختلف دنبال شده است که به اختصار به قرار زیر است:

 کارنامه ۵۰ روزه دولت از زبان ریاست جمهوری

حسن روحانی هفته پیش در هفتمین همایش ملی نخبگان گزارشی کوتاه از کارنامه دولت در ۵۰ روز گذشته ارائه کرد. موارد مهم این گزارش از زبان روزنامه رسمی دولت چنین است: دولت یازدهم برای حل مشكلات اقتصادی كمیته ویژه تشكیل داده است، برنامه كوتاه مدت مهار تورم در دستور كار قرار دارد، ضمن آن كه با تكیه بر اهرم دیپلماسی فعال و معرفی چهره صلح دوست ایران به جهان، توجه قطب های سرمایه گذاری نظیر غول های نفتی شل و توتال را جلب كرده است.

همچنین روحانی به دستاوردهای دولت خود در مدت كوتاه اشاره كرد و گفت: ۵۰ روز است که دولت را تحویل گرفتیم، اما در سیاست خارجی قدم هایی به اندازه ۵۰۰ روز برداشتیم. این گفته رئیس جمهور با تشویق طولانی حاضرین در این همایش همراه شد.

بریتانیا از توافق با ایران برای تعیین کاردار غیر مقیم در تهران و لندن خبر داد

حسن روحانی به عنوان یک دیپلمات سابقه دار در دوره انتخابات همواره بر آشتی با دنیا تاکید داشت. هفته پیش ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفت  با محمدجواد ظریف همتای ایرانی اش برای تعیین کاردار غیرمقیم با مسئولیت بازسازی روابط توافق شده است.

دقایقی پس از انتشار سخنرانی آقای هیگ، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم خبر داد که یک روز پیش از این آقای هیگ طی تماس تلفنی با محمدجواد ظریف پیشنهاد داد که دو کشور کاردار غیرمقیم در پایتخت های دو کشور تعیین کنند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت”بازسازی روابط شامل گام های موقت در جهت بازگشایی نهایی سفارت هر دو کشور می شود.”

در پاییز ۱۳۹۰ به دنبال حمله گروهی از دانشجویان بسیجی به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران، دولت دیوید کمرون با فراخوانی تمامی کارکنان سفارت خود از ایران، دیپلمات های ایرانی را هم از بریتانیا اخراج کرد که به کاهش روابط دو کشور، در پایین ترین سطح ممکن پیش از قطع کامل انجامید.

با پیروزی روحانی، سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، ویلیام هیگ با وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی گرفت و دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا هم در نامه ای به آقای روحانی پیروزی او را در انتخابات تبریک گفت.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه هر یک به طور جداگانه در تماس با مقام های ایرانی، خواستار بهبود گام به گام روابط دو کشور شده بودند.

دولت ایران حذف یارانه نقدی پردرآمدها را بررسی می‌کند

یکی از دغدغه های روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری مساله یارانه ها بود. این امر به یکی از پر چالش ترین مسایل پیش رو رییس جمهوری تبدیل شده است.

در این خصوص محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اذعان کرده که حذف یارانه اقشار پر درآمد “به راحتی قابل اجرا نیست” و باید در مورد آن “بحث و بررسی دقیقی صورت گیرد”

نوبخت، با تاکید بر اینکه منابع مالی لازم برای ادامه پرداخت یارانه به شیوه قبلی وجود ندارد، گفت که دولت در حال بررسی حذف یارانه اقشار پردرآمدتر جامعه است.

وی شامگاه شنبه ۲۰ مهر (۱۳ اکتبر) در یک برنامه تلویزیون سراسری ایران گفت که حذف یارانه نقدی سه دهک جمعیت که دارای درآمدهای بالاتر هستند و شناسایی دهک‌های نیازمند دریافت یارانه از جمله اقداماتی است که در همین ارتباط، مورد بحث قرار گرفته اند.

دولت ایران با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است و مسئولان دولت آقای روحانی، عملکرد دولت سابق و نیز تحریم های بین المللی را دلایل اصلی ایجاد این وضعیت می دانند.

به گفته آقای نوبخت، معمولا در بیست و دوم هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی بین خانوارها توزیع می‌شود. او گفت: “باید فردا این رقم را واریز کنیم تا پس فردا به دست مردم برسد، اما آخرین آماری که دریافت کردم این است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم تأمین شده و ۱۰۰۰میلیارد تومان کسری وجود دارد.”

معاون رییس جمهور ایران با اشاره به رشد اقتصادی منفی ۵ و ۴ دهم درصدی و وجود تورم ۳۶ درصدی در زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی، گفته است که در حال حاضر بیش از ۷۶ میلیون نفر یارانه می‌گیرند.

نوبخت تأکید کرده است که “اغنیا نیازی به کمک دولت ندارند”. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی حسن روحانی تاکید کرده است که طبق قانون مصوب مجلس، برای هدفمند کردن یارانه‌ها “نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود”.

وی در عین حال اذعان کرده که حذف یارانه اقشار پر درآمد “به راحتی قابل اجرا نیست” و در نتیجه باید بر روی این موضوع “بحث و بررسی دقیقی صورت گیرد”.

پورمحمدی: شورای عالی امنیتی ملی درباره حصر موسوی و کروبی تصمیم می‌گیرد

آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از وعده‌های مستقیم و صریح حسن روحانی نبود و او همواره تاکید می‌کرد که زمینه را برای آزادی آنان فراهم می‌کند. طی ده روز گذشته مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران بار دیگر تاکید کرد که پرونده حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

آقای پورمحمدی روز شنبه ۲۰ مهر در جمع خبرنگاران گفت: “یک جایی از من سوالی پرسیده شد و من هم گفتم همان مرجعی که پیش از این پرونده در اختیارش بوده است به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.”

به گفته او این پرونده از ابتدای تشکیل در شورای عالی امنیت ملی بوده و از این به بعد هم هر تصمیمی قرار باشد گرفته شود، در همان جا باید بگیرند. او گفت: “قرار به دخالت جایی یا کسی نبوده است.”

در مورد مبنای قانونی بازداشت خانگی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد اطلاعاتی منتشر نشده و برخی مقامات حکومتی گفته‌اند که تصمیم‌گیری در این مورد بدون مراجعه به مراجع قضایی و توسط آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته است.

اخیرا به نقل از فرزند مهدی کروبی گزارش شد که قرار است موضوع بازداشت این سه نفر به شورای عالی امنیت ملی، که یک نهاد غیرقضایی است، ارجاع شود.

تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است/زبان فارسی زبان اول تدریس است

احترام به فرهنگ و زبان مادری یکی از محورهایی بود که روحانی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری بر آن تاکید می کرد و وعده هایی را در این خصوص ارائه کرد ولی تدریس ادبیات قومیتی در مدارس از جمله وعده‌های ریاست جمهوری نبود و این اظهار نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش می تواند گامی مثبت برای تحقق وعده های روحانی در خصوص “رفع تبعیض‌های قومیتی” باشد.

فانی با اشاره به اینکه آنچه که در مورد آموزش زبان قومیت ها در برخی رسانه ها آمده صحیح منعکس نشده است گفت: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی تاکید شده است زبان رسمی ما فارسی است اما گفته شده تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است

نامه نویسندگان به وزیر ارشاد در خصوص امکان حذف ممیزی پیش از چاپ

حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات و علی جنتی وزیر ارشاد، از امکان حذف ممیزی پیش از چاپ سخن گفته بودند ولی علی جنتی در روز بیستم شهریور امسال گفت که امکان حذف ممیزی پیش از چاپ وجود ندارد و دیگر دلیل این امر را “واکنش ناشران” به طرح دولت جدید عنوان کرد و گفت: “از طرف آن‌ها قابل پذیرش نبود که ممیزی به ناشران واگذار شود.”

در همین راستا  ۲۱۴ نویسنده، شاعر و مترجم در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حذف سانسور شده و اعلام کردند، مشروط بر حذف سانسور، در صورت لزوم در قوه قضاییه مسوول و پاسخگوی نوشته هایمان خواهیم بود.

   در این نامه که نویسندگان، شاعران و مترجمانی از طیف های مختلف فکری آن را امضا کرده اند، آمده است: ما، جمعی از نویسندگان و مترجمان، که در سال های اخیر لطمه های جبران ناپذیر سانسور را بر پیکر فرهنگ و نشر کشورمان بیش از همیشه حس کرده ایم، خوشحال شدیم از وعده آقای رییس جمهور در ایام انتخابات برای برداشتن سانسور و درپیش گرفتن رفتاری مشابه مطبوعات با کتاب و همین طور از شنیدن نظر جنابعالی برای حذف نظارت پیش از چاپ ارشاد بر کتاب ها. نظرات آقای رییس جمهور و جنابعالی گویای آن است که شما هم به خوبی از لطمه های سانسور بر نویسندگان و ناشران و در کل بر عرصه فرهنگمان باخبرید و به همین دلیل هم درصدد چاره جویی برآمده اید. ما نیز به عنوان کسانی که بیشترین درگیری را با سانسور داشته ایم و نیز بیشترین صدمات مادی، روحی و فرهنگی آن را بر فرهنگمان شاهد بوده‌ایم، آن هم فرهنگی اهل مدارا و برآمده از قرن ها تجربه، بر آن شدیم که با نوشتن این نامه حمایت خود را از نظر آقای رییس جمهور و جنابعالی اعلام کنیم.

پنجاه شکایت دولت دهم از رسانه‌ها و فعالان سیاسی پس گرفته شد

یکی از وعده‌های رییس جمهور روحانی “استقبال از نقد دولت” بود. در همین راستا دولت اقداماتی  را آغاز نموده است و به نظر می رسد یکی از آن ها باز پس گرفتن شکایات دولت از رسانه ها باشد. از سوی دیگر هفته پیش هم رییس جمهور در همایشی اعلام کرد:  به عزیزان منتقد عرض می کنم که انتقاد سازنده مدنظر ما است و آن را برای کشور مفید می‌دانیم. همه کاری کنیم تا سخنان نیش دار کم شود و چارچوب ادب و اخلاق معیار سخنان افراد قرار گیرد.

همچنین ۵۰  شکایت از ۱۶ رسانه که توسط دولت احمدی نژاد انجام شده بود از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و با دستور دکتر حسن روحانی بازپس گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور  با بیان اینکه پرونده های مطروحه در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ساماندهی شده است، افزود: در دولت قبل، پرونده هایی در مراجع قضایی مطرح شده بود که معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه ای خطاب به دکتر روحانی تنظیم و فهرست ۵۰ شکایت مطروحه در مراجع قضایی از سوی دولت قبل را اعلام کرد.

وی با یادآوری تاکید رئیس جمهور بر نقدپذیری اظهار داشت: رئیس جمهور برای بازپس گیری این شکایات موافقت کردند و دستور دادند چنانچه حقوقی از بیت المال تضییع نشده و حقوق دولت از طرف آن افرادی که پرونده شان مطرح بود، نقض نشده باشد و نیز عموما مربوط به اظهارنظرهای انتقادی از عملکرد مسوولان دولت قبل باشد، گذشت شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: این شکایات و پرونده ها که اغلب تحت عناوین نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و با تمامی محاکم و مراجع قضایی مربوطه مکاتبه انجام شد.

انتقاد شدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سانسور کتاب در دولت پیشین

انتقاد از سانسور و وعده “تعیین قواعد و قوانین شفاف برای ممیزی کتاب” و “حذف کنترل پیش از چاپ کتاب” از وعده های مهمی بود که اهالی هنر و ادب ایران را دلگرم نمود ولی برای برداشته شدن این امر ظاهرا مشکلاتی وجود دارد که حل آن به تنهایی از عهده دولت خارج است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در همین خصوص  با اشاره به مشکلات ممیزی کتاب در دولت پیشین گفت: “متاسفانه در بررسی برخی از کتابهایی که اداره کتاب به آن‌ها مجوز نشر نداده بود، دریافتم بسیاری از ایرادهای وارد شده بر حسب سلیقه بوده است. مثلا رای بر جایگزین کردن کلمه‌ای با کلمه‌ای دیگر.”

آقای جنتی در مراسم معارفه معاونان جدید وزارت ارشاد گفت: “قرآن هم اگر وحی منزل نبود، ممیزان آن را رد می‌کردند.”

او گفت: “من فکر می‌کنم اگر قرآن وحی منزل نبود آن را به ممیزان اداره کتاب می‌سپردیم مجوز انتشار برای آن صادر نمی‌کردند و می‌گفتند برخی از کلمات با عفت عمومی در تناقض است.”

به گفته آقای جنتی “کتاب‌ها می‌بایست براساس نظر متخصصان و اهالی فن مورد بررسی قرار گیرند نه کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصصی ندارند. اگر ارشاد مشکل مالی دارد و ممیزی کتاب را به عهده چند دانشجو می‌گذارد، ما باید مشکلات مالی‌مان را حل کنیم و به جای دانشجو از اساتید مجرب بخواهیم تا در مورد کتابهای مختلف اظهارنظر کنند.”

او همچنین در خصوص نحوه عملکرد وزارت ارشاد در دوره های قبلی گفت: “نوع برخورد با ناشران در دوره‌های قبلی درست نبوده است. ناشری که کتاب‌هایش در اداره کتاب ممنوع الانتشار اعلام شده چرا باید با او برخورد شود. اینکه چاپ غیرقانونی نکرده، اگر از قوانین تخلف می‌کرد و کتابش را بدون اجازه وزارت ارشاد منتشر می‌کرد متخلف بود. حالا چه تعداد کتابهای مجوز نگرفته‌اش ۱۰ عنوان باشد چه ۲۰ عنوان.”

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

حسن روحانی همواره با انتقاد از وضعیت کنونی اینترنت و عدم دسترسی آزادانه مردم به این شبکه ها این انتظار را ایجاد کرد که دولت می بایست در این خصوص قدمهایی را بر دارد.

پس از کش‌وقوس‌های بسیار و امید و یأس‌های کشدار پیرامون احتمال رفع‌فیلتر فیس‌بوک و توییتر در ایران در هفته پیش اظهارنظری از وزیر ارتباطات منتشر شد که مایوس‌کننده بود. یکی از خبرگزاری‌ها خبری منتشر کرد که در آن آمده بود: محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع بررسی رفع‌فیلتر شبکه‌های اجتماعی به کجا رسید، گفت: «بنا نبوده سایت‌هایی نظیر فیس‌بوک و توییتر رفع‌فیلتر شوند و تحت همان شرایطی که بوده‌اند، خواهند ماند.» بلافاصله این خبر با عنوان «فیس‌بوک و توییتر رفع‌فیلتر نمی‌شوند» در بیشتر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی به‌نقل از وزیر منتشر شد. با این حال ساعتی از انتشار پردامنه خبر نگذشته بود که مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکذیبیه‌ای را بر روی خروجی خود منتشر کرد با این تیتر «رفع‌فیلتر شبکه‌های اجتماعی در حال بررسی است.»  در متن این تکذیبیه آمده بود: پیرو اخبار منتشرشده در برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری به‌نقل از دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه فیس‌بوک رفع‌فیلتر نمی‌شود، به اطلاع می‌رساند دکتر واعظی در حاشیه مراسم ختم پدر رییس‌کل بانک‌مرکزی در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با وجود صحبت شما بر رفع‌فیلتر فیس‌بوک ولی تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است، «ایشان اظهار داشته‌اند من تاکنون چنین حرفی نزده‌ام.»

بیماران صعب‌العلاج

هنوز کارت هوشمند برای این نوع از بیماران صادر نشده ولی خبرگزاری مهر در گزارشی از بازگشت قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به نرخ سال گذشته خبر داده است.

در این گزارش آمده است: “حالا پس از گذشت ۳۵ روز از اعلام برنامه ۱۰۰ روزه وزیر برای بهبود وضعیت حوزه سلامت و خروج از بحرانی دارویی، شاهد بازگشت قیمت داروهای خاص و صعب العلاج به نرخ سال ۹۱ هستیم. موضوعی که نگرانیهای بیماران را تا حدود زیادی برطرف کرده و به نظر می رسد آرامش در بازار دارویی کشور حاکم شده است.”

حسن روحانی همواره با انتقاد از وضعیت کنونی اینترنت و عدم دسترسی آزادانه مردم به این شبکه ها این انتظار را ایجاد کرد که دولت می بایست در این خصوص قدمهایی را بر دارد.

پس از کش‌وقوس‌های بسیار و امید و یأس‌های کشدار پیرامون احتمال رفع‌فیلتر فیس‌بوک و توییتر در ایران در هفته پیش اظهارنظری از وزیر ارتباطات منتشر شد که مایوس‌کننده بود. یکی از خبرگزاری‌ها خبری منتشر کرد که در آن آمده بود: محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع بررسی رفع‌فیلتر شبکه‌های اجتماعی به کجا رسید، گفت: «بنا نبوده سایت‌هایی نظیر فیس‌بوک و توییتر رفع‌فیلتر شوند و تحت همان شرایطی که بوده‌اند، خواهند ماند.» بلافاصله این خبر با عنوان «فیس‌بوک و توییتر رفع‌فیلتر نمی‌شوند» در بیشتر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی به‌نقل از وزیر منتشر شد. با این حال ساعتی از انتشار پردامنه خبر نگذشته بود که مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکذیبیه‌ای را بر روی خروجی خود منتشر کرد با این تیتر «رفع‌فیلتر شبکه‌های اجتماعی در حال بررسی است.»  در متن این تکذیبیه آمده بود: پیرو اخبار منتشرشده در برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری به‌نقل از دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه فیس‌بوک رفع‌فیلتر نمی‌شود، به اطلاع می‌رساند دکتر واعظی در حاشیه مراسم ختم پدر رییس‌کل بانک‌مرکزی در پاسخ به سوال برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با وجود صحبت شما بر رفع‌فیلتر فیس‌بوک ولی تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است، «ایشان اظهار داشته‌اند من تاکنون چنین حرفی نزده‌ام.»

 بیماران صعب‌العلاج

هنوز کارت هوشمند برای این نوع از بیماران صادر نشده ولی خبرگزاری مهر در گزارشی از بازگشت قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به نرخ سال گذشته خبر داده است.

در این گزارش آمده است: “حالا پس از گذشت ۳۵ روز از اعلام برنامه ۱۰۰ روزه وزیر برای بهبود وضعیت حوزه سلامت و خروج از بحرانی دارویی، شاهد بازگشت قیمت داروهای خاص و صعب العلاج به نرخ سال ۹۱ هستیم. موضوعی که نگرانیهای بیماران را تا حدود زیادی برطرف کرده و به نظر می رسد آرامش در بازار دارویی کشور حاکم شده است.”

مشارکت کنید

آیا به نظر شما وضعیت وعده‌ای باید تغییر کند؟

اگر فکر می‌کنید وعده‌ای احتیاج به به‌روزرسانی یا تغییر وضعیت دارد می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

متاسفانه این فرم احتیاج به یک مرورگر مجهز به JavaScript به‌روز شده دارد.