برو به محتوای اصلی منوی اصلی را باز کن
مقاله‌ :

گزارش اجرایی «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز پنجم دولت یازدهم

اینفوگرافیک ده روز پنجم

روزها خبرهای خوشی از ایران به گوش می رسد تا حدی که برخی از سایت‌ها این روزها را روزهای “دوست داشتنی” ایران نامیده‌اند. پایین آمدن قیمت دلار، لغو تحریم کشتیرانی و هفده شرکت ایرانی، درخواست روحانی از پلیس برای مدارا با بی حجابی، امکان گشایش در پرونده هسته ای و اظهار نظرهای دل گرم کننده حسن روحانی و اعضا کابینه او، همگی نشان از تغییر و شادابی در جامعه ایران دارد. اما “روحانی سنج” به دلیل ماهیت علمی و تحقیقاتی که دارد  نمی تواند از موضوعاتی که از شعارهای انتخاباتی دکتر حسن روحانی استخراج نموده (یعنی وعده ها) فراتر رود و ناگریز است در همان چارچوب های تعیین شده حرکت کند.

 

در میان چهار محوری که برای وعده ها تعیین شده سیاست خارجی یکی از محورهایی است که بیشترین تحرک را در ده روز گذشته شاهد هستیم.

پیگیری شکایات دانشجویان ستاره‌دار و استادان اخراجی

جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید حدود ۵۰۰ «دانشجوی ستاره دار» و استاد بازنشسته به کمیته ای که این وزارتخانه برای رسیدگی به شکایت آنها تشکیل داده، مراجعه کرده اند.

«دانشجوی ستاره دار» عنوانی است که در مورد دانشجویانی که مقامات مانع ادامه تحصیل آنها شده اند استفاده می شود.

آقای توفیقی پیشتر در سخنانی ابراز امیدواری کرد که «هیچ دانشجوی محروم از تحصیل نخواهیم داشت.» وزارت علوم برای رسیدگی به پرونده شکایات دانشجویان محروم از تحصیل کمیته ای تشکیل داده است. در زمان دولت محمود احمدی نژاد، وزارت علوم و روسای شماری از دانشگاه ها بسیاری از دانشجویان منتقد را از ادامه تحصیل بازداشتند و استادان زیادی را بازنشسته کردند.

لغو تحریم کشتیرانی و ۱۷ شرکت ایرانی

نهاد قضایی اتحاد اروپا، روز دوشنبه، تحريم‌های کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران و ۱۷ شرکت وابسته به آن را لغو کرد. اتحادیه اروپا اين تحريم ها را به دليل آنچه «همکاری» این شرکت‌ها با برنامه اتمی ايران خوانده بود، وضع کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسين داجمر، ریيس هيات مديره و مديرعامل کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران در این زمینه گفته است: «به دنبال وضع تحريم‌های يک‌جانبه و بی‌وجه اتحاديه اروپا، کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران با پيگيری و استفاده از وکلای مجرب ابطال تصميمات غير قانونی اتحاديه اروپا را در دستور کار خود قرار داد که در نهايت پس از ماه‌ها تلاش، پيگيری و برگزاری جلسات رسيدگی، دادگاه اروپا صبح امروز دوشنبه ۲۵ شهريور ماه حکم ابطال تحريم‌های اتحاديه اروپا را صادر کرد.»

به گفته آقای محمودی استاد حقوق بین‌الملل در استهکلم در این رابطه به رادیو فردا می‌گوید: «در تمام احکام ذکر شده که اتحادیه اروپا می‌تواند تقاضای تجدید نظر کند. در پاره‌ای از این موارد من فکر می‌کنم که اتحادیه تقاضای تجدیدنظر نکند چرا که در آن دادگاه هم اتحادیه اروپا قادر به ارائه مدارک نخواهد بود. اتحادیه اروپا دو ماه برای این کار وقت دارد.»

روحانی: سپاه رقیب مردم در بخش خصوصی نیست٬ سپاه سیاسی نباشد

حسن روحانی رییس جمهور ایران از سپاه پاسداران خواست که اجرای سه-چهار پروژه بزرگ ملی را برعهده بگیرد و در جلوگیری از قاچاق کالا هم به دولت کمک کند.

آقای روحانی گفت که سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و پیمانکاری معمولی نیست و باید پروژه‌های مهمی را برعهده بگیرد که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد.

رییس جمهوری ایران دوشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از این نیرو خواست که وارد عمل شود و در بهبود معیشت مردم کمک کند: “امروز توطئه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، در رابطه با مساله معیشت مردم است.” “سپاه باید آستین را بالا بزند و بخشی از بار دولت را بر دوش بگیرد.”

آقای روحانی افزود: “در مساله قاچاق کالا سپاه می‌تواند در کنار نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات مفید باشد چون شرایط به نحوی است که سپاه باید کمک کند تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود، چراکه این معضل، به رشد اقتصادی و تولید ضربه وارد می‌کند.”

حسن روحانی می‌گوید برای رسیدن به توافق با غرب ‘اختیار کامل’ دارد

حسن روحانی، گفته است برای رسیدن به توافق با غرب درباره برنامه هسته‌ای، “اختیار کامل” دارد.

آقای روحانی روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی ضمن تایید تبادل نامه با رییس جمهوری آمریکا٬ لحن نامه اخیر باراک اوباما را “مثبت و سازنده” توصیف کرده است.

جی کارنی در این باره به خبرنگاران گفت: “این نامه همچنین حامل این پیام بود که ایران باید فورا به مسائل مطرح [در زمینه برنامه هسته‌ای] پاسخ دهد چون فرصت حل و فصل آن از مسیر دیپلماتیک برای همیشه باقی نمی‌ماند.”

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در مصاحبه با ان‌بی‌سی همچنین گفته است که دولت او هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت.

او گفته است: “به نظرم رهبران هر کشوری باید به فکر منافع ملی خودشان باشند؛ نه که تحت تاثیر گروه‌های فشار باشند. امیدوارم در آینده شاهد چنین فضایی باشیم.”

رییس‌جمهوری ایران درباره سوریه گفته است که تهران در به‌نتیجه‌رسیدن توافق روسیه و آمریکا نقش عمده‌ای بازی کرده است. حسن روحانی گفت: “ما دولت سوریه نیستیم. ما فقط یکی از کشورهای منطقه هستیم که به دنبال صلح و ثبات و از بین رفتن سلاح‌های کشتارجمعی هستیم.”

در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی درباره این که آیا کنارگذاشتن گزینه حمله نظامی به سوریه از طرف آمریکا را نشانه ضعف واشنگتن می‌داند، آقای روحانی گفت: “ما جنگ را نشانه ضعف می‌دانیم. هر دولتی که تصمیم به صلح بگیرد، به آن با نگاه احترام به صلح می‌نگریم.”

این نخستین مصاحبه اختصاصی حسن روحانی با یک رسانه خارجی پس از انتخاب‌شدن به ریاست جمهوری ایران است.

احتمال دیدار روحانی با اوباما

کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، در صورت جدی بودن ایران برای حل و فصل مناقشه اتمی، آماده است که هفته آینده در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران دیدار کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه (۱۹ اوت) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که حسن روحانی در مصاحبه اخیر خود با شبکه ان بی سی آمریکا بحث‌های جالب و دلگرم‌کننده را مطرح کرده اما «اعمال مهم‌تر از حرف‌ها هستند.»

روحانی در پاسخ به این سوال که ” چقدر براي تان مهم است با اوباما ملاقات کنيد؟” گفت:  “بنده برنامه اي براي ملاقات با اوباما در دستور کار ندارم. ولی هرچيزي در دنياي سياست امكان پذير است و البته وابسته به ايجاد شرايط لازم.”

آزادی زندانیان سیاسی

منابع خبری از آزادی شماری از زندانیان سیاسی در ایران خبر می‌دهند. بر اساس گزارش ها از میان زندانیان سیاسی ایران دست کم یازده نفر اخیرا آزاد شده اند. نسرین ستوده از وکلای دادگستری و مهسا امرآبادی روزنامه نگار در شمار آزادشدگان هستند.

همچنین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد: “هشتاد نفر از محکومین امنیتی مورد عفو قرار گرفته اند که تعدادی از آنها از محکومین فتنه ۸۸ بوده‌اند.”

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای محسنی اژه ای دوشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) گفت که به دنبال عفو این افراد توسط رهبر جمهوری اسلامی، تعدادی از آنها آزاد شده و برخی دیگر “به زودی آزاد خواهند شد”.

بهبود وضعیت دسترسی‌ به دارو برای بیماران خاص و رایگان شدن درمان برای آنان

در دولت جدید در حوزه دارو از‌‌ همان ابتدا پیگیری دو موضوع اساسی در دستور کار قرار داشت که یکی تامین، تدارک و در دسترس بودن داروی بیماران صعب العلاج بود و دیگری کاهش قیمت دارو به تبع نرخ ارز بود که در سال جاری شاهد افزایش زیاد قیمت دارو بودیم.

رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج از اول مهر خبر داد و گفت: از هفته آینده قیمت این دارو‌ها به قیمت سال ۹۱ بر می‌گردد.

دیناروند افزود: از اول مهر داروهای بیماران خاص در داروخانه‌ها براساس دستور العمل جدید توزیع خواهد شد.

 

قیمت دلار به زیر سه هزار تومان رسید

گزارش‌ها از تهران نشان می‌دهد که قیمت ارزهای عمده و طلا در بازار کاهش پیدا کرده و دلار بعد از حدود ده ماه به کمتر از سه هزارتومان و یورو نیز به کمتر از چهار هزار تومان رسیده است.

قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران در هفته گذشته روند نزولی داشته است اما این برای اولین بار در حدود ده ماه گذشته است که قیمت ارز تا این اندازه کاهش می یابد.

بازار ارز در ایران در یک سال گذشته بعد از تحریم های ایالات متحده آمریکا و اروپا دوران بی ثباتی را پشت سر گذاشته است. در سال گذشته دلار به بالای چهار هزارتومان رسید و ریال با یک سقوط تاریخی بخشی از ارزش خود را از دست داد.

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری روند قیمت ارز به طور قابل توجهی رو به کاهش بوده است.

 

واکنش روحانی به برخوردهای نیروی‌انتظامی با بدحجابان

رییس جمهور پس از شروع دوباره برخوردهای نیروی انتظامی با مظاهر بدپوششی و بدحجابی، از پلیس خواست در برخورد با این موضوع افراط و تفریط نکند.

مشارکت کنید

آیا به نظر شما وضعیت وعده‌ای باید تغییر کند؟

اگر فکر می‌کنید وعده‌ای احتیاج به به‌روزرسانی یا تغییر وضعیت دارد می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

متاسفانه این فرم احتیاج به یک مرورگر مجهز به JavaScript به‌روز شده دارد.